بر اساس توافق نامه چند جانبه همکاری بین شرکتهای هواپیمایی هما و برخی ایرلاینهای ایرانی، رویه جدیدی در شرایط ابطال و بروز تاخیر بیش از دو ساعت در پروازهای داخلی جایگزین خواهد شد.
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) طی اطلاعیهای اعلام کرد که در راستای همکاری و پذیرش متقابل مسافران پروازهای داخلی اعم از برنامهای و چارتری، توسط شرکتهای هواپیمایی در شرایط ابطال، بروز تاخیر بیش از دو ساعت یا ایجاد اشکال در پذیرش مسافر، رویه جدیدی جایگزین بخشنامه ۱۳۳۳ م ب میشود. متن اطلاعیه در ادامه آمده است.
شماره: ۱۳۵۸/ م ب
تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/۲۸
به: روسای محترم شعب هما و مدیران محترم دفاتر خدمات مسافرت هوایی
موضوع: توافق نامه چند جانبه همکاری بین شرکتهای هواپیمایی هما، آسمان، کارون، معراج، کیشایر، قشمایر، آتا، تابان، کاسپین، وارش، ساها، سپهران، فلای پرشیا، پویا، پارس، چابهار، یزد ایر، آساجت، آوا، اروان و اطلس
احتراماً به منظور همکاری و پذیرش متقابل مسافران پروازهای داخلی اعم از برنامه ای و چارتر توسط شرکتهای هواپیمایی در شرایط ابطال، بروز تأخیر بیش از دو ساعت یا ایجاد اشکال در پذیرش مسافر به دلایل عملیاتی از سوی شرکتهای هواپیمایی هما (IR)، آسمان (EP)، کارون (NV) معراج (J1)، کیش ایر (Y9) قشم ایر (QB)، آتا (I3)، تابان (HH)، کاسپین (IV)، وارش (VRH)، ساها (IRZ)، سپهران (IS)، فلای پرشیا (FPI)، پویا (PY)، پارس (PRS)، چابهار (RI)، یزد ایر (DZD)، آساجت (A7)، آوا (AXV)، اروان (INA) و اطلس توافق نامهای از تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۱ به مدت سه سال منعقد گردیده است. این رویه جایگزین بخشنامه ۱۳۳۳ م ب میشود.
بر اساس بند ۷-۳ این توافقنامه بلیط الکترونیکی یا کاغذی آن دسته از مسافرانی که پرواز داخلی دوم خود را متاثر از ابطال با تاخیرات پرواز داخلی قبلی پرواز اول از دست دادهاند با شرایط ذیل از کسر هزینه ابطال بلیط (CRCN) معاف هستند:
بین زمان فرود پرواز اول در فرودگاه مقصد تا زمان برخاستن پرواز دوم از همان فرودگاه و حداقل ۲ ساعت فاصله زمانی لحاظ شده باشد.
زمان صدور بلیط دوم قبل از تاریخ ابطال تأخیر پرواز اول باشد.
مسافر حداکثر تا یک ساعت پس از تأخیر ابطال پرواز اول به شرکت هواپیمایی حمل کننده پرواز دوم اطلاع رسانی و ابطال بلیط خود را اعلام کند تا شرکت هواپیمایی بلیط دوم ایشان را باطل و ظرفیت فروش ایجاد کند و در صورت خرید بلیط از آژانس وب سرویس مسافر تأخیر یا ابطال بلیط اول خود را حداکثر ظرف مدت یک ساعت به آزانس مربوطه اعلام و آژانس موظف به ابطال آن در لحظه است. در غیر این صورت جریمههای بلیط مطابق قوانین CRCN اعمال میشود.
شرکت هواپیمایی مربوطه تأخیر یا ابطال کننده پرواز موظف است بلیط مسیر ابطالی و با تأخیر پرواز مسافر خود را ممهور به مهر علت تأخیر یا ابطال پرواز کند تا از سوی مسافر به منظور عدم کسر هزینه ابطال بلیط (CRCN) ادامه مسیر یا برگشت خود به شرکت هواپیمایی ثانویه ارائه دهد.
محمد هادی صانعی
رئیس رویه ها و مقررات فروش مسافر
دیدگاه شما چیست؟