ایرانی ها بیشتر به کدام مقاصد خارجی سفر می کنند؟

2015-03-15

به گزارش دنیای اقتصاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، دلایلی همچون سهولت در گرفتن ویزا و هزینه‌های پایین سفر به این کشورها را در مقایسه با کشورهای اروپایی، علت عمده افزایش تقاضا برای سفر به این مناطق دانست و گفت: این کشورها با تعیین بازارهای هدف خود که ایران نیز یکی از آنها است، به درستی توانسته‌اند برای جذب گردشگر به کشور خود برنامه‌ریزی و با تشخیص و پاسخگویی به نیاز گردشگران، محل امن و دلخواهی را برای آنان مهیا کنند.
محمد حسن کرمانی، با بیان اینکه در کشورهای موفق در حوزه گردشگری، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات معطوف به این صنعت در چارچوب یک نظام یکپارچه شکل می‌گیرد، تصریح کرد: بر خلاف ایران که رابطه میان مقامات و سازمان‌های مسوول در آن به صورت جزیره‌ای است و همین نکته به عنوان عامل اصلی بسیاری از موازی‌کاری‌ها، عدم هماهنگی‌ها و بالا بودن میزان اصطکاک در سطوح اجرایی، عدم موفقیت و ثمردهی بسیاری از طرح‌ها را موجب می‌شود، در کشورهایی همچون ترکیه و مالزی با منظور کردن درآمد گردشگری به عنوان یکی از اجزای قابل توجه نظام درآمد ملی، طرح‌های گردشگری را هم راستا با دیگر طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای خود در نظر گرفته و ازاین رو تداخلی در پیشبرد اهداف در نظر گرفته شده در گردشگری این کشورها به وجود نخواهد آمد.
  «صندوق ملی سفر» و افزایش توان سفر اقبال عمومی مردم کشورمان در این سال‌ها برای سفر به مقاصد گردشگری خارج از کشور، بسیار مورد توجه متخصصان این حوزه قرار گرفته و از مناظر مختلف تحلیل شده است؛ از جمله اینکه آیا افزایش حجم سفرهای خارجی به معنای کاهش سفرهای داخلی است یا اینکه شاهدی است بر تحولات فرهنگی؟ و از سوی دیگر آیا رغبت شکل گرفته برای این سفرها را می‌توان نتیجه رشد سطح رفاه عمومی دانست یا نشانه‌ای از افزایش فاصله طبقاتی در جامعه به‌شمار آورد؟رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تاکید بر اینکه این افزایش تقاضا از جنبه‌های گوناگون قابل بررسی است، گفت: رشد سفرهای خارجی نمی‌تواند به معنای کاهش حجم سفرهای داخلی باشد و این افزایش تقاضا برای سفر، در واقع هم‌راستا با تحولات گردشگری در سطح جهانی است که در دو سطح داخلی و خارجی اتفاق افتاده است.  وی همچنین افزود: خلط مبحث گردشگری داخلی و خارجی یک اشتباه بزرگ است. در جایی‌که تعداد گردشگران خروجی ما در مقایسه با میانگین‌های جهانی بسیار کم است، باید به‌جای مقایسه آمار تعداد گردشگران خروجی با گردشگری داخلی خود، بر افزایش تمایل گردشگران خارجی برای آمدن به ایران تمرکز و شرایط را برای افزایش سفر مردم کشورمان، چه در داخل و چه خارج از کشور فراهم کنیم؛ چرا که رشد این تقاضا می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های سطح رفاه عمومی مد نظر قرار گیرد. کرمانی در ادامه به تشریح راهکارهای عملی افزایش توان مردم برای داشتن سفرهای بیشتر پرداخت و گفت: راه‌اندازی صندوق ملی سفر که چند سال پیش برای نخستین بار طرح شد، گامی مهم برای بیشتر شدن تعداد سفر در میان خانوارهای ایرانی است؛ راهکاری که هیچ‌گاه به صورت جدی پی گرفته و هرگز عملی نشد.رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در پایان گفت: در کنار تدوین طرح جامع توسعه گردشگری، بسیار مهم است که بار دیگر موضوع «صندوق ملی سفر» برای تقویت گردشگری داخلی مطرح و به صورت جدی پیگیری شود؛ زیرا هزینه سفر در کشور ما بسیار بالا است و این صندوق در واقع با اقساطی کردن هزینه سفر و تامین بخشی از هزینه‌ها و به تبع آن افزایش تعداد سفرهای داخلی، به تسریع و تقویت هرچه بیشتر چرخه اقتصادی‌ای که این صنعت ایجاد خواهد کرد کمک و حصول اهداف در نظر گرفته شده از پی‌رونق گردشگری را هر چه زودتر محقق می‌کند. کرمانی خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که دولت باید برای تامین منابع این صندوق تخصیص دهد در مقایسه با دیگر هزینه‌های جاری و در مقابل با عوایدی که این طرح خواهد داشت، بسیار ناچیز است. مسلم است که نمی‌توان گردشگران را در انتخاب مقاصد سفرشان محدود کرد؛ اما همواره این امکان و فرصت وجود دارد که با داشتن نگاه رقابتی نسبت به بازار گردشگری، گردشگران بیشتری جذب و از این طریق درآمد بیشتری را کسب کرد؛ چرا که گردشگران مقاصدی را برای سفر خود برمی‌گزینند که در آنجا به انتخاب آنها احترام گذاشته شود و با مهیا شدن رفاه حداکثری، هدف آنان از سفر تامین شود. آنچه در حال حاضر باید بیش از هرچیزی مورد توجه قرار گیرد تلاش برای مثبت کردن تراز گردشگری کشور، با جذب توریست خارجی بیشتر به کشور است؛ ترازی که در تابستان سال جاری برای نخستین بار پس از انقلاب مثبت شد.